تجلیل از هشتصدوچهارمین سال تولد حضرت مولانا
خانهُ فرهنگی مولانا خانهُ فرهنگی مولانا

 به سلسله گرامیداشت از شخصیتهای ادبی ، فرهنگی و تصوفی ، شام  شنبه هژده هم دسامبر سال جاری  دوستداران، علاقمندان و مریدان با فرهیختگان شعر و ادب  هشتصدوچارمین  سال تولد حضرت مولانا جلال الدین محمد بلخی رومی را با برگزاری بزم عرس و گرامیداشت از شب یلدا  در خانه ُ فرهنگی "مولانا  در شهر ونکوور کانادا گرامی داشتند.

 

محفل طبق بر نامه های گذشته  و سناریو قبلا تهیه شده  ساعت هشت شب  به وقت محلی  به گردانندگی محترم نجیب "بهروش"  شاعر و گوینده موفق آغاز و تا اخیر  پیش برده میشد . این محفل انس و دوستی با قطعه شعری از بهادر "واصفی" توسط گوینده پروگرام محترم نجیب "بهروش" شروع شد . محفل به دو بخش تقسیم شده بود . بخش اول زندگینامه و خوانش اشعار مولانا  و همچنان  یادی از  سنت باستانی  شب یلدا و بخش دوم محفل  این مطلع :

                    ای عقاب ارزو  سعی عمل پرور بریز         یا بپر در اسمان شوق یا شهپر بریز

 از غزل بهادر "واصفی " که قبلآ از طرف هیات رهبری خانهُ فرهنگی "مولانا "  در سایت انترنتی  به اقتفا گذاشته شده بود اختصاص یافته بود.

 

  معتا قبا ، محترم مجید "قیام"  رُیس و موسس خانه ُفرهنگی "مولانا"  در حالیکه تشریف آوری فرهنگیان ، علاقمندان  ومریدان آنحضرت را خوش امدید و خیر مقدم گفت  قبل از آنکه  در باره  زندگینامه حضرت مولانا  این عارف گرانمایه  و بزرگمرد ادب و فرهنگ و تصوف  را به خوانش بگیرد  افزود:

ما هر چند بر این باوریم که بسیاری  از سمینار ها ، گرد همایی ها و بزرگداشت هاییکه  درین اواخر  برای حضرت مولانا  در بعضی از نقا ط جهان  بر گذار میگردد  ولی نسبتی با  نگرش  ناب  این بزرگمرد ادب و فرهنگ و تصوف یا کم رنگ  به نظر می خورد و یا ندارد. او که همه انسان های  زمین را بدون در نظر داشت رنگ ،پوست ،عقیده و دین وکیش منحیث انسان میشناسد اما عده ُ اورا چنین نمیداند  ولی خوشبختانه که با همان اندیشه انسانی او سازمان جهانی یونسکو سال ۲۰۰٧را که مصادف با هشتصدمین  سال تولد  این اندیشمند تصوف وعرفان بود  بنام "سال مولانا" اعلان نمودند.همچنان محترم مجید "قیام" در رابطه  با تاریخچه" یلدا" واین سنت باستانی شب یلدا صحبت نموده و به قول از اثارالباقیه  ابوریحان بیرونی  گفت: منظور از میلاد ،میلادمهریا خورشید است  نام گذاری اولین ماه به معنای  دادار  یا خداوند  از همان "دی"  زمستان  وسال نو با نام و عقاید میترایی  سر چشمه میگیرد و باید گفت که نیاکان ما این  شب را از قدیم الایام شب پیروزی بر  تاریکی میدانستند و اتش  می افروختند  و انهم  به دلیل انکه تا ریکی وعاملان اهریمنی  و شیطانی نیست و نابود گردند ، صحبت نمود  و بر گزاری همچو محافل را که از عنعنه پسندیده نیاکان  واجداد ماست گرامی بدارییم و همه ساله انرا تجلیل نماییم..

سپس، محترم نجیب"بهروش" ضمن اینکه در لابلای بر نامه  اشعار گوناگون  ودلپزیر  را به خوانش میگرفت ،وجیزه ها و سخنان بزرگان را که پند وسرمشق خوبی برای جوانان ونوجوانان ماست به خوانش گرفت ودر رابطه با دیوان حضرت مولانا صحبت پر محتوا نمود که با استقبال حاضران محفل قرار گرفت. بعدا ، محترم امان "معاشر " ژور نالیست موفق و آزاد  با زبان شرین اوزبیکی سخنی چند

پیرامون سجایای عالی خداوند گار بلخ حضرت مولانا صحبت نموده  و پارچه شعری از سروده های مولانا محمد کبیر "فرخاری" را نیز به خوانش گرفت که اشتراک کنندگان آنرا استقبال نمودند.

همچنان ، محترم مولانا کبیر "فرخاری " شاعر مسلم  ویکتن از اعضای متعهد و بر جسته خانه ُ فرهنگی "مولانا"  ضمن اینکه  در رابطه  با اندیشه  و نگرش حضرت مولانا جلال الدین محمد بلخی ثم رومی صحبت مبسوطی نمود و سروده یی خویش را به خوانش گرفت  که طرف توجه حاضران قرار گرفت.

قافل یاد دانیست که در وقفه های یکی دو قطعه شعر  ویا صحبتی از دوستان و فرهنگیان ، محترم مجید " قیام"  اهنگهای دلنشین از اشعار حضرت "مولانا"  را در حالیکه محترم متین "قیام " پسرشان اورا در قسمت نواختن  طبله همراهی میکرد میخواند، اشتراک کنندگان محفل ایشان رااستقبال  گرم نمودند.

سپس ، محترم میرملک "رحمانی"یکتن از فعالین خانهُ فرهنگی "مولانا" ، ارادتمند و شناخت که از حضرت مولانا دارد در باره نقاط اوج تصوف مولانا که شریعت ،طریقت و حقیقت است  توضیحات داد همچنان در باره اندیشه مولانا از نظر داکتر عبدالکریم "سروش" و احسان " طبری" صحبت مفصل نمود و قطعه شعری  از حضرت مولانا را نیز به خوانش گرفت که با استقبال گرم اشتراک کنندگان بدرقه شد.

هکذا محترم الحاج محمد کریم "نستوه"  شاعر خوش قریحه ضمن اینکه سخنی چند  در رابطه با عرفان مولانا گفت ، اشعاریکه در سالهای ٩٥-٩۶ سروده بود نیز به خوانش گرفت بخصوص قطعه شعری را که سال پار در شهر قونیه  در وصف حضرت مولانا سروده بود به خوانش گرفت که با کف زدن های حاضران بدرقه گردید.

بهمین ترتیب ، محترم محمد بخش "فاضلی" یکتن از ارادتمندان  حضرت  مولانا  ابیات چندی از مثنوی معنوی را به تحلیل و تفسیر گرفت که حاضران انرا با شوق تمام گوش دادندو استقبالش نمودند.

بعدا محترم حبیب"یوسفی" شاعر مستعد و شیوا بیان  و جوان خوش صحبت ضمن صحبت چند در باره عرس انحضرت قطعه شعری از سروده هایش  را به خوانش گرفت و همچنان تقاضای مکرریکه از طرف اشتراک کنندگان محفل صورت گرفت تا چند فکاهی بگوید تا به رنگینی محفل بیفزاید  که با کف زدنهای ممتد حاضران قرار گرفت وبا گرمی تمام استقبال  نمودند.

در بخش دوم پروگرام  غزل بهادر "واصفی"  که قبلآ در سایت انترنتی خانه ُفرهنگی مولانا به اقتفا گذاشته شده بود  شاعران با الترتیب گرامیان هر یک : مولانا کبیر "فرخاری" ، نجیب "بهروش" حبیب "یوسفی"  الحاج کریم "نستوه"  سروده های استقبالیه شان را به خوانش گرفتند  که بسیار جالب وشنیدنی بودو حاضران همه را با کف زدن ها بدرقه نمودند .

 

قابل تذکر است که  در اخیراین محفل انس ، محبت و دوستی محترم مجید"قیام"  با صدای رسایش بخش موسیقی را طبق بر نامه های گذشته  به عهده داشت  و غزل های از حضرات مولانا ، بیدل و حافظ را در حالیکه محترم حبیب"یوسفی" و محترم متین "قیام"  او را در قسمت نواختن طبله همراهی میکردند  به رنگینی محفل می افزود  و با استقبال گرم اشتراک کنندگان  و کف زدنهای ممتد بدرقه میشد. و نا گفته نباید گذاشت میوه های خشک و تازه ُمثل  بادام ، پسته ، چهارمغز ، انارسیب وغیره که نشانه از  شب یلدا است از طرف خانه ُفرهنگی "مولانا " تهیه و صرف گردید ، محفل  به ساعت  ٣٠- ١با اتحاف دعا بروح حضرت مولاناو برای پیروزی  و سعادت همه انسان ها  روی زمین خاتمه یافت.

 هیات رهبری خانهُ فرهنگی "مولانا"

دسامبر ١٩-۲٠١٠  شهر ونکوور کانادا 


December 20th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها